مجله کوروش /  اخبار شعب

۱۳۹۵/۱۰/۲۰

تند گردش در حد نیاز خانوار

در واقع فروشگاه های زنجیره ای به دلیل برخورداری از یک نظام متمرکز و تجمیع خدمات مرکزی، امکان وتوجیه لازم برای ارائه تخفیف ها با رعایت کیفیت را دارند. و نشان تجاری و اعتبار خود را به طور جدی مراقبت می کنند. به هر میزان که تعداد و وسعت فروشگاه های یک شرکت افزایش یابد، توانمندی بیشتری در ارائه کالا و خدمات با کیفیت بیشتر و قیمت کمتر را خواهند داشت.
تجمیع خرید و حجم بالای فروش در کنار تعدد فروشگاه‌ها سبب می‌شود صاحبان فروشگاه‌های زنجیره‌ای از قدرت مذاکره بیشتری با تامین کنندگان و واردکنندگان کالا برخوردار باشند و با انعقاد قراردادهای بلندمدت با تولیدکننده این امکان را بیابند که کالای خود را ارزان‌تر به‌دست مشتری برسانند. از سوی دیگر، تعدد و وسعت فروشگاه ها باعث می‌شود قدرت مانور بیشتری برای عرضه کالا به مشتری و حذف واسطه‌هایی که در مسیر توزیع قرار می‌گیرند، داشته باشند. کاهش حاشیه سود کالاها، ابزار دیگری است که فروشگاه های بزرگ زنجیره ای از آن برای جلب رضایت مشتریان استفاده می کنند. یعنی بطور مشخص مجموعه فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش از بخش قابل توجهی از سود طبیعی خود که ناشی از تخصص در تولید و توزیع است صرف نظر کرده و این مبالغ را به عنوان تخفیف به مصرف کننده و مشتری برمی گرداند.

اما این شیوه فروشگاهی مدرن که در دنیا با عنوان فروشگاه های همیشه تخفیف شناخته می شوند ساز و کار خود را دارد. این فروشگاهها که می توان گفت زنجیره ای از خرده فروشی های متعدد هستند و محصول یکسان و البته با کیفیت و قیمت یکسان در همه نقاط مختلف شهری عرضه میکنند بطور عمده بر روی کالاهای تند گردش و یا همان مایحتاج روزانه خانوار ها تمرکز دارند. 

نچیدن رسمی و وقت گیر اجناس در قفسه‌ها بلکه قراردادن کارتن باز شده در قفسه، همه‌کاره بودن کارکنان فروشگاه از رسیدگی به قفسه ها تا صندوق داری و مدیریت شعبه، خرید کلان با قیمتهای تثبیت شده و اعمال تخفیف حداکثری از دیگر روش‌های مدیریت این فروشگاه ها است. یکی دیگر از موارد اساسی مدیریت این فروشگاهها پرهیز از تبلیغات فریبنده و حذف هزینه‌های تبلیغاتی است چرا که اعتقاد راسخ دارند  "مشتری راضی خود بهترین مبلغ است " و همان هزینه های تبلیغاتی را نیز صرف تخفیف به مشتری می کنند.

اما یک نکته اساسی در این فروشگاهها اندازه و وسعت فروشگاهی و نیز تعداد اقلام کالاهای فروشگاهی است. در واقع این فروشگاهها با صرفه جویی در متراژ و قفسه بندی و محدودیت علمی در تعداد قلم کالاهای قابل عرضه در حین بهره مندی از نظام توزیع علمی و پیشرفته، می توانند اینگونه به مشتری خدمات ارزان ارایه کنند چرا که اساس این شیوه تامین مایحتاج روزانه خانوار یا همان کالاهای تند گردش است که نیاز چندانی به هزینه های انبارداری و چیدمان و قفسه بندی ندارد. این شیوه فروش موجب می شود تا مجموعه فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش بین 1200 تا 1500 قلم کالای مورد نیاز خانوار را عرضه کند. مزیت دیگر این فروشگاه ها آن است که هنگام خرید مایحتاج روزانه با قفسه های اغواکننده و کالاهای دلفریب روبرو نمی شوند و خرید کالای غیر ضروری به مشتری در این فروشگاهها به مشتری تلقین نمی شود. با این شیوه در فروشگاههای زنجیره ای همیشه تخفیف افق کوروش همواره منافع مشتری و تامین مایحتاج روزانه و ضروری با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت بطور یکپارچه در همه نقاط شهری مورد نظر است و در هر نقطه شهری مشتری با هر سطح درامدی می تواند کالای خریداری شده توسط دیگر گروه های درآمدی و بالاتر از لحاظ مالی را نیز تهیه کند. اینگونه این فروشگاه ها بطور عملی و بدور از هرگونه شعار زدگی در راستای تحقق عدالت اجتماعی و اقتصاد مقاومتی عمل می کنند.

در نگاهی دقیق متوجه می شویم فعالیت فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش مزایای متعددی برای خانوار ها و جامعه دارد که برخی از ان ها عبارتند از :

- فراهم کردن کالاهای موردنیاز جامعه

- هدایت و حمایت برای تولید اقلام مهم

- حذف واسطه های غیرضروری میان تولیدکننده و مصرف کننده

- جلوگیری از توسعه بی رویه واحدهای تجاری در فضاهای غیرتجاری

- جلوگیری از فروش کالاهای غیراستاندارد

- توسعه و ترویج فرهنگ استانداردکردن کالاهای تولید داخلی و استفاده از بارکد ملی

- ثبیت قیمت کالا در مناطق مختلف شهری باتوجه به یکسان بودن قیمت انواع کالاهای عرضه شده در کلیه شعب واحدهای زنجیره ای

- اصلاح الگوی مصرف

- بهبود نسبی ترافیک شهری با حذف مسافرتهای درون شهری غیرضروری

- هدایت ، برنامه ریزی و نظارت بهتر و سهل تر دولت بر توزیع و اقتصاد

ارسال نظر

ارسال

عضویت در خبرنامه

عضویت

داغ‌ترین‌ها

تحقق اقتصاد مقاومتی در فروشگاههای زنجیره ای

۱۳۹۵/۱۰/۲۰

اقتصاد مقاومتی به معنی تشخیص حوزه‌های فشار و متعاقباً تلاش برای کنترل و بی‌اثر کردن آن تاثیرها می‌باشد و در شرایط آرمانی تبدیل چنین فشارهایی به فرصت است همچنین برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید وابستگی‌های خارجی کاهش یابد و بر تولید داخلی کشور و تلاش برای خوداتکایی تأکید گردد. اقتصاد مقاومتي يعني تشخيص حوزه هاي فشار یا درشرایط کنونی تحریم و متعاقبا تلاش براي کنترل و بي اثر کردن و در شرايط آرماني تبديل چنين فشارهايي به فرصت ، که قطعا باور و مشارکت همگاني و اعمال مديريت هاي عقلايي و مدبرانه پيش شرط و الزام چنين موضوعي است. اقتصاد مقاومتي کاهش وابستگي ها و تاکيد روي مزيت هاي توليد داخل و تلاش براي خوداتکايي است..

تند گردش در حد نیاز خانوار

۱۳۹۵/۱۰/۲۰

فروشگاه های زنجیره ای به دلیل شفافیت بیشتر در فرآیند تامین و توزیع و فروش کالا، از نظارت دقیق تر و جدی تری از طرف سازمان های نظارتی نظیر وزارت بهداشت، سازمان استاندارد و ... برخوردارند و مردم می توانند با اطمینان بیشتری از تضمین کیفیت کالاها، خرید کنند. این کنترل کیفیت از طریق ساز و کار داخلی شرکت های فروشگاه های زنجیره ای نیز تقویت و اجرا می شود.

زعفران

۱۳۹۶/۰۵/۱۲

زعفران ارزشمندترین رستنی کائنات ، کلاله شیپوری شکل خشک شده مادگی گل Crocus Sativus Linneous است وگونه هاي مختلف اين گیاه را در دنيا بيش از 80 گونه تخمين زده اند كه تعدادي از آنها به عنوان زينتي پرورش مي يابند. اين گياهان در اروپا، نواحي مديترانه تا آسياي مركزي و پاكستان غربي پراكنده اند. که عمده محصول آن در ایران و در خراسان بعمل مي آيد. گل هاي زيبا بنفش رنگ زعفران هر سال يک بار در فصل پائيز شکفته مي شوند. اين گل افسانه اي که از دل خاک سر برمي آورد حاوي کلاله هاي ارغواني است که با دستهاي زحمتکش کشاورزان از گل جدا گشته و خشک مي شوند تا سفره هاي ما را رنگين و معطر نمايد.

روند رو به رشد فروشگاه های زنجیره ای

۱۳۹۶/۰۵/۱۴

بعد از تاسیس اولین فروشگاه های زنجیره ای و با توجه به استقبال مردم، به تدریج فروشگاه های زنجیره ای دیگری نیز شروع به کار کردند در حقیقت فروشگاه های زنجيره ای از چندين فروشگاه خرده فروشي تحت مالكيت مشترك و متمركز تشكيل مي شود. وظايف و كاركردهاي عمده فروشگاههای زنجيره اي ( بازرگانی ، تبليغات ، اجاره و...) توسط يك واحد فرماندهي مركزي يا يك مديريت مركزي كنترل مي شوند.