مجله کوروش /  سلامتی

۱۳۹۶/۰۳/۲۱

نکاتی مفید برای شام خوردن در ماه رمضان

نکاتی مفید برای شام خوردن در ماه رمضان

با شروع ماه مبارک رمضان اصول صحیح تغذیه دوباره موردتوجه قرار می‌گیرد؛ در این میان شام خوردن در ماه رمضان به دلیل عدم فعالیت سیستم گوارشی در ساعات طولانی پیش از افطار بسیار اهمیت دارد و بسیاری از روزه‌داران با پرخوری یا استفاده از مواد غذایی نامناسب روزهایی سخت و طاقت‌فرسا برای خود می‌سازند. اما بد نیست بدانید که با رعایت اصولی ساده و بی هزینه می‌توانید در این ایام هم اعمال خود را بجا آورید و هم با انرژی کافی به فعالیت‌های روزانه خود بپردازید.

بسیاری از روزه‌داران وعده‌های غذایی ماه رمضان را به افطار و سحری خلاصه می‌کنند؛ حال‌آنکه در این ایام نیز مانند دیگر روزهای سال 3 وعده غذایی کامل داریم که حذف هر یک از آنها می‌تواند به سلامت شما آسیب برساند. درواقع شام خوردن در ماه رمضان دومین وعده غذایی محسوب می‌شود و با افطاری تفاوت دارد. این دو وعده غذایی که با فاصله زمانی اندکی از یکدیگر صرف می‌شوند دارای دسته‌بندی غذایی مجزایی هستند که در ادامه به آنها اشاره خواهید کرد.

با چه غذاهایی افطار کنیم؟

احساس گرسنگی در ساعات پایانی روزه طبیعی است اما باز کردن روزه به غذاهای سنگین جز احساس سیری کاذب و بی‌حالی ساعات بعد از افطار نتیجه‌ای ندارد. احتمالاً برای شما هم پیش آمده که با گرسنگی زیاد مشغول خوردن غذای سنگین شده‌اید اما پس از چند لقمه احساس سیری می‌کنید و میلی به غذا ندارید. این موضوع کاملاً طبیعی است چراکه سیستم گوارش ساعت‌ها فعالیت نداشته و نمی‌تواند به‌سرعت و همگام با خوردن شما کار کند.

بهتر است برای شروع از غذاهای سبک استفاده کنید. غذاهایی مانند شله‌زرد، فرنی و شیربرنج که از نشاسته بیشتری برخوردارند. همچنین اگر در طول روز احساس تشنگی می‌کنید خوردن سوپ جو همراه با آلو نیز بسیار مفید خواهد بود.

بعضی از روزه‌داران عادت دارند تا با شربت‌های خنک و شیرین افطار کنند. ورود مایعات خنک به سیستم گوارشی که تقریباً بیشتر روز فعال نیست موجب بروز ناراحتی‌های معده در طولانی‌مدت می‌شود. همچنین قند موجود در این شربت‌ها نیز احساس سیری کاذب ایجاد می‌کند و باعث می‌شود شما از خوردن افطاری و شام اجتناب کنید و در میانه‌های روز انرژی لازم برای کارهای روزانه خود را نداشته باشید. افزون بر این مصرف زولبیا و بامیه اگرچه لذت‌بخش است اما باید با احتیاط همراه باشد. در صورت تمایل زیاد به مواد شیرین می‌توانید از قند طبیعی موجود در خرما و رنگینک استفاده کنید.

مواد غذایی مناسب برای شام خوردن در ماه رمضان

هنگام شام خوردن در ماه رمضان مواد غذایی نشاسته دار در اولویت قرار دهید. زیرا نشاسته به نسبت قند با سرعت ملایم‌تری وارد خود می‌شود و به‌موجب آن انسولین ترشح نمی‌شود و قند خون به‌طور ناگهانی افت نمی‌کند. مواد قندی و غذاهای شیرین اگرچه موجب احساس سیری می‌شوند اما در کمتر از نصف روز از بدن دفع می‌شوند.

بهترین غذاها برای وعده شام در ماه رمضان غذاهای آب‌دار به همراه نان و برنج است؛ غذاهای که از نشاسته و کربوهیدرات مناسبی برخوردارند. در این بین ماکارونی به‌عنوان یک منبع غنی از نشاسته می‌تواند غذای مناسبی باشد.

برای کسانی که احساس تشنگی دارند یا در طول روز فعالیت‌های سنگین می‌کنند مصرف موادی مانند آلو، زرشک، قارچ، فلفل دلمه و نخودفرنگی توصیه می‌شود. این مواد علاوه بر آب، آنتی‌اکسیدان موردنیاز بدن را نیز تأمین می‌کنند.

در ماه رمضان چه غذاهایی نخوریم؟

در ماه رمضان چیزی که بیش از گرسنگی آزاردهنده است احساس تشنگی است. غذاهای حاوی ادویه‌های گرم و غذاهای سرخ‌شده و خیلی چرب می‌توانند این احساس را تشدید کنند. درهرحال اگر ناچار به خوردن این مواد غذایی شدید چند ساعت پس از شام مقداری پودر رازیانه حل‌شده در آب بنوشید. این کار به هضم بهتر و سریع‌تر کمک می‌کند.

نکاتی مهم که هنگام شام خوردن ماه رمضان باید رعایت کنید

  1. در هنگام شام خوردن در ماه رمضان سعی کنید غذا را آرام و خوب بجوید. معده و سیستم گوارش در این ایام کمی ضعیف‌تر از روزهای دیگر عمل می‌کند و خوب جویدن غذا می‌تواند به هضم بهتر و سریع‌تر آن کمک کند.
  2. نخوردن شام به بهانه رهایی از احساس سنگینی جز بی‌حوصلگی، افت قند خون و کاهش نشاط و شادابی سودی ندارد. همچنین این کار به سلامت و زیبایی پوست شما نیز تاثیر منفی می‌گذارد.

 

با رعایت نکات ساده ذکرشده می‌توانید ماه رمضان را با نشاط و شادابی به پایان برسانید و به اعمال و راز و نیاز خود نیز بپردازید. به یاد داشته باشید زیاده‌روی در خوردن به معنای انرژی بیشتر نیست. با این کار تنها نشاط و شادابی خود را برای فعالیت از دست می‌دهید. توصیه می‌کنیم که این نکات را در دیگر ایام سال نیز رعایت کنید چراکه مصرف بیش‌ازاندازه مواد چرب و شیرین جز بیماری سودی ندارد.

ارسال نظر

ارسال

عضویت در خبرنامه

عضویت

داغ‌ترین‌ها

تحقق اقتصاد مقاومتی در فروشگاههای زنجیره ای

۱۳۹۵/۱۰/۲۰

اقتصاد مقاومتی به معنی تشخیص حوزه‌های فشار و متعاقباً تلاش برای کنترل و بی‌اثر کردن آن تاثیرها می‌باشد و در شرایط آرمانی تبدیل چنین فشارهایی به فرصت است همچنین برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید وابستگی‌های خارجی کاهش یابد و بر تولید داخلی کشور و تلاش برای خوداتکایی تأکید گردد. اقتصاد مقاومتي يعني تشخيص حوزه هاي فشار یا درشرایط کنونی تحریم و متعاقبا تلاش براي کنترل و بي اثر کردن و در شرايط آرماني تبديل چنين فشارهايي به فرصت ، که قطعا باور و مشارکت همگاني و اعمال مديريت هاي عقلايي و مدبرانه پيش شرط و الزام چنين موضوعي است. اقتصاد مقاومتي کاهش وابستگي ها و تاکيد روي مزيت هاي توليد داخل و تلاش براي خوداتکايي است..

تند گردش در حد نیاز خانوار

۱۳۹۵/۱۰/۲۰

فروشگاه های زنجیره ای به دلیل شفافیت بیشتر در فرآیند تامین و توزیع و فروش کالا، از نظارت دقیق تر و جدی تری از طرف سازمان های نظارتی نظیر وزارت بهداشت، سازمان استاندارد و ... برخوردارند و مردم می توانند با اطمینان بیشتری از تضمین کیفیت کالاها، خرید کنند. این کنترل کیفیت از طریق ساز و کار داخلی شرکت های فروشگاه های زنجیره ای نیز تقویت و اجرا می شود.

زعفران

۱۳۹۶/۰۵/۱۲

زعفران ارزشمندترین رستنی کائنات ، کلاله شیپوری شکل خشک شده مادگی گل Crocus Sativus Linneous است وگونه هاي مختلف اين گیاه را در دنيا بيش از 80 گونه تخمين زده اند كه تعدادي از آنها به عنوان زينتي پرورش مي يابند. اين گياهان در اروپا، نواحي مديترانه تا آسياي مركزي و پاكستان غربي پراكنده اند. که عمده محصول آن در ایران و در خراسان بعمل مي آيد. گل هاي زيبا بنفش رنگ زعفران هر سال يک بار در فصل پائيز شکفته مي شوند. اين گل افسانه اي که از دل خاک سر برمي آورد حاوي کلاله هاي ارغواني است که با دستهاي زحمتکش کشاورزان از گل جدا گشته و خشک مي شوند تا سفره هاي ما را رنگين و معطر نمايد.

روند رو به رشد فروشگاه های زنجیره ای

۱۳۹۶/۰۵/۱۴

بعد از تاسیس اولین فروشگاه های زنجیره ای و با توجه به استقبال مردم، به تدریج فروشگاه های زنجیره ای دیگری نیز شروع به کار کردند در حقیقت فروشگاه های زنجيره ای از چندين فروشگاه خرده فروشي تحت مالكيت مشترك و متمركز تشكيل مي شود. وظايف و كاركردهاي عمده فروشگاههای زنجيره اي ( بازرگانی ، تبليغات ، اجاره و...) توسط يك واحد فرماندهي مركزي يا يك مديريت مركزي كنترل مي شوند.