مجله کوروش /  اخبار

۱۳۹۶/۰۵/۱۹

مزیت های رقابتی فروشگاه های زنجیره ای

در حقیقت فروشگاه های زنجیره ای از دو یا چند فروشگاه خرده فروشی تشکیل شده است که در این فروشگاه های زنجیره ای مالکیت یکسان می باشد. در واقع فروشگاه های زنجیره ای بخش عمده ای از عملیات خرده فروشی را در آمریکا، غرب اروپا و ژاپن تشکیل می دهند. فروشگاه های زنجیره ای که در آنها مراجعات حضوری یا سفارشات انلاین صورت می گیرد، جزو اولین روشهای موفقیت آمیز جامع در زمینه ی خرده فروشی هستند.

فروشگاه های زنجیره ای منظم باید از شعبات و فروشگاه های زنجیره ای داوطلبانه یا فروشگاه های تعاونی متمایز باشند. در فروشگاه های زنجیره ای منظم، سازمان مرکزی فروشگاه های زنجیره ای مسئولیت کامل مالی وضعیت واحدهای فروش را بر عهده می گیرد.روشهای توزیعی که در فروشگاه های زنجیره ای به کار گرفته می شود 200سال قبل از میلاد مسیح در چین و در قرن هفدهم در ژاپن وجود داشت.

فروشگاه های زنجیره ای در امریکا قبل از سال 1750 توسط شرکت هادسون بوجود آمد. و تا پایان قرن نوزدهم، فروشگاه های زنجیره ای یا فروشگاه خرده فروشی قابل توجهی وجود نداشت. بزرگترین رشد فروشگاه های زنجیره ای، در اروپا و ایالات متحده، بین سال های 1890 و 1920 رخ داد.

انواع فروشگاه های زنجیره ای

بهترین فروشگاه های زنجیره ای فروشگاه هایی هستند که در حوزه هایی مانند فروشگاه های زنجیره ای بزرگ، فروشگاه های زنجیره ای مواد غذایی، فروشگاه های زنجیره ای مختلف با قیمت های محدود، فروشگاه های زنجیره ای پوشاک مانند Gap و داروخانه ها فعالیت کرده اند. بسیاری از بانک ها، هتل ها و تئاتر های حرکتی نیز به مجموعه ی زنجیره ها تعلق می گیرند.

فروشگاه های زنجیره ای مختلف از اندازه های محلی (به عنوان مثال، خدمت به یک شهر یا منطقه) تا اندازه های منطقه ای (به بخش های عمده ای از کشور) وجود دارند. فروشگاه های زنجیره ای همچنین در نوع کالاهایی که به فروش می رسانند نیز متفاوت هستند به عنوان مثال در برخی از فروشگاه های زنجیره ای کالای ارزان و در برخی از فروشگاه های زنجیره ای کالاهایی با قیمتی گران عرضه می شود.

اکثر فروشگاه های زنجیره ای بزرگ، توسط یک واحد مرکزی به واحدهای انبار (به عنوان مثال، مراکز توزیع عمده فروشی) و واحدهای فروش (به عنوان مثال، فروشگاه های خرده فروشی) مرتبط می شوند. واحد مرکزی فروشگاه های زنجیره ای از تعدادی دفتر اداری تشکیل می شود و در انبارهای فروشگاه های زنجیره ای کالاها به عنوان محموله های ورودی دریافت می شوند و کالاها به عنوان محموله های خروجی به فروشگاه های زنجیره ای خرده فروشی ارسال می گردد.

عمیات خرید فروشگاه های زنجیره ای ممکن است از هر دو واحد مرکزی و انبارها صورت گیرد اما فروش و عملیات مربوط به آن تنها در واحدهای جداگانه انجام می شود. حتی برخی از فروشگاه های زنجیره ای امکان تولید محصولات را نیز دارند و در نتیجه این ادغام با تولید، یک گام از بقیه فروشگاه های زنجیره ای جلوتر هستند.

مزایای فروشگاه های زنجیره ای

مزایای اصلی فروشگاه های زنجیره ای عبارتند از توانایی خرید مرکزی و یکپارچه محصولات در شرایط مطلوب، که موجب کاهش هزینه های عملیاتی و قرار دادن تبلیغات برای تمام واحدهای فروش در یک زمان می شود در فروشگاه های زنجیره ای با توجه به حجم خرید مرکزی و یکپارچه در شرایط مطلوبتری نسبت به فروشگاه های واحد به سر می برند.

فروشگاه های زنجیره ای همچنین می توانند از طریق ترکیب فروشگاه های زنجیره ای عمده فروشی و فروشگاه های زنجیره ای خرده فروشی در یک سازمان تجاری، به طور قابل توجهی به شرایط اقتصادی مطلوب دست یابند، زیرا این ساختار،هماهنگی بین دو شاخه را بهبود می بخشد و عمده فروش را از ریسک های موجود که شامل خطرات اعتباری و نیاز به یک کارمند فروش می باشد جدا می کند. بسیاری از فروشگاه های زنجیره ای با محدود کردن موجودی انبارهایشان به اقلامی که تقاضای گسترده ای دارند، به شرایط اقتصادی مطلوبی دست پیدا کرده اند.

هزینه های عملیاتی پایین حاصل از تمام این عوامل موجب شده است تا در فروشگاه های زنجیره ای قیمت فروش محصولات در مقایسه با فروشگاه های واحد کاهش یابد که خود موجب بهره برداری از حاشیه سود پایین تر نیز می شود.علاوه بر فروش های زیادی که با قیمت های پایین صوررت می گیرد، فروشگاه های زنجیره ای بزرگترین نوآوری ها را در زمینه شیوه های بهبود خرده فروشی صورت داده اند.

فروشگاه های زنجیره ای به گونه ای برنامه ریزی شده اند که پیشگام فروشگاهی تمیز، مدرن، با ظاهری مطلوب و طرحی کارآمد و روشنایی داخلی مناسب باشند

ضعف عمده رقابتی فروشگاه های زنجیره ای،رهبر، برنامه ریزی جامع و  هدایت متمرکز و روش های عملیاتی استاندارد است که موجب می شود انعطاف پذیری کاهش یابد

ارسال نظر

ارسال

عضویت در خبرنامه

عضویت

داغ‌ترین‌ها

تحقق اقتصاد مقاومتی در فروشگاههای زنجیره ای

۱۳۹۵/۱۰/۲۰

اقتصاد مقاومتی به معنی تشخیص حوزه‌های فشار و متعاقباً تلاش برای کنترل و بی‌اثر کردن آن تاثیرها می‌باشد و در شرایط آرمانی تبدیل چنین فشارهایی به فرصت است همچنین برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید وابستگی‌های خارجی کاهش یابد و بر تولید داخلی کشور و تلاش برای خوداتکایی تأکید گردد. اقتصاد مقاومتي يعني تشخيص حوزه هاي فشار یا درشرایط کنونی تحریم و متعاقبا تلاش براي کنترل و بي اثر کردن و در شرايط آرماني تبديل چنين فشارهايي به فرصت ، که قطعا باور و مشارکت همگاني و اعمال مديريت هاي عقلايي و مدبرانه پيش شرط و الزام چنين موضوعي است. اقتصاد مقاومتي کاهش وابستگي ها و تاکيد روي مزيت هاي توليد داخل و تلاش براي خوداتکايي است..

تند گردش در حد نیاز خانوار

۱۳۹۵/۱۰/۲۰

فروشگاه های زنجیره ای به دلیل شفافیت بیشتر در فرآیند تامین و توزیع و فروش کالا، از نظارت دقیق تر و جدی تری از طرف سازمان های نظارتی نظیر وزارت بهداشت، سازمان استاندارد و ... برخوردارند و مردم می توانند با اطمینان بیشتری از تضمین کیفیت کالاها، خرید کنند. این کنترل کیفیت از طریق ساز و کار داخلی شرکت های فروشگاه های زنجیره ای نیز تقویت و اجرا می شود.

زعفران

۱۳۹۶/۰۵/۱۲

زعفران ارزشمندترین رستنی کائنات ، کلاله شیپوری شکل خشک شده مادگی گل Crocus Sativus Linneous است وگونه هاي مختلف اين گیاه را در دنيا بيش از 80 گونه تخمين زده اند كه تعدادي از آنها به عنوان زينتي پرورش مي يابند. اين گياهان در اروپا، نواحي مديترانه تا آسياي مركزي و پاكستان غربي پراكنده اند. که عمده محصول آن در ایران و در خراسان بعمل مي آيد. گل هاي زيبا بنفش رنگ زعفران هر سال يک بار در فصل پائيز شکفته مي شوند. اين گل افسانه اي که از دل خاک سر برمي آورد حاوي کلاله هاي ارغواني است که با دستهاي زحمتکش کشاورزان از گل جدا گشته و خشک مي شوند تا سفره هاي ما را رنگين و معطر نمايد.

روند رو به رشد فروشگاه های زنجیره ای

۱۳۹۶/۰۵/۱۴

بعد از تاسیس اولین فروشگاه های زنجیره ای و با توجه به استقبال مردم، به تدریج فروشگاه های زنجیره ای دیگری نیز شروع به کار کردند در حقیقت فروشگاه های زنجيره ای از چندين فروشگاه خرده فروشي تحت مالكيت مشترك و متمركز تشكيل مي شود. وظايف و كاركردهاي عمده فروشگاههای زنجيره اي ( بازرگانی ، تبليغات ، اجاره و...) توسط يك واحد فرماندهي مركزي يا يك مديريت مركزي كنترل مي شوند.